Admin Logo
themebox Logo



تاریخ:شنبه 20 آبان 1391-01:02 ق.ظ

نویسنده :زهرا توکلی

روش تدریس نمایش فیلم و اسلاید

این روش از روش های نوین در تدریس می باشد.

* فعالیت معلم: بررسی فیلم ها و اسلاید های انتخابی قبل از ورود به کلاس،  تهیه طرح درس برای توضیح درس، نمایش فیلم، ارائه سوال و پاسخ در رابطه با فیلم و بعد از نمایش آن

* اعتبار روش برای دانش آموز: دقت و صرف وقت کافی برای فهم مطالب و مهارت در درک تصویری

* جذابیت برای دانش آموزان: کلاس از یکنواختی خارج می شود.

* ویژگی منحصر به فرد این روش: دانش آموزان با  مطالب به صورت بسیار واقعی تر آشنا می شوند، همچنین درک تصویری آن ها تقویت می شود.

* شیوه ی اجرا: نمایش فیلم همراه با توضیحات درس در حین پخش فیلم یا در پایان فیلم.

* مقررات این روش تدریس: سکوت کامل دانش آموزان در حین پخش فیلم، دانش آموزان در صورت داشتن سوال آن را یادداشت کرده و پس از فیلم یا در لحظه های مکث می پرسند.

* جایگاه در فرایند یاددهی یادگیری: تمرکز بخشی و توجه به عناوین و مفاهیم، افزایش قدرت تجزیه و تحلیل و تقویت مشاهده در دانش آموزان.

* روش خلاقیت: این روش در زمره ی روشهای فعال تدریس به شمار می رود،  زیرا فعالیت دانش آموز و معلم را به همراه دارد.

* روش نمایش فیلم و اسلاید و دانش آموزان خاص: این روش برای دانش آموزانی که درک تصویری بهتری نسبت به درک مطالعه ای دارند، مفید می باشد.
* نقاط قوت این روش تدریس: دانش آموزان می توانند از طریق گفتگو یافته های خود را با یکدیگر مقایسه کنند، فرصت لازم به معلم در اصلاح پیش داوری دانش آموزان و تشویق به تحقیق بیش تر و ایجاد زمینه برای روش مباحثه ای و روش حل مسئله، در هر صورت نمایش فیل و اسلاید در کلاس درس جذابیتهای خاص خود را دارد چرا که دانش آموزان به چنین فعالیت هایی علاقه نشان می دهند.

* نقاط ضعف این روش تدریس: موجود نبودن فیلم و اسلاید در تمام مدارس، مشکل بودن جمع آوری اطلاعات و تهیه فیلم، عدم فضای مناسب برای نمایش و ...
·         روش تدریس آموزش و تدریس گروهی

* فعالیت معلم: گروه بندی دانش آموزان، ارائه سرفصل های کتاب درسی به دانش آموزان و دادن راهنمایی های لازم 

* اعتبار روش برای دانش آموز: کار گروهی به دانش آموزان فرصت می دهد تا افکار و اطلاعات و ایده های خویش را با یکدیگر مبادله کنند و باعث گسترش مهارتهای اجتماعی آنان می شود.

* جذابیت برای دانش آموزان: کارگروهی و صحبت کردن برای دانش آموزا جذاب می باشد.

* ویژگی منحصر به فرد این روش: دانش آموزان قوی دانش آموزان ضعیف تر را تقویت کرده و کار معلم سبک تر می شود.

* شیوه ی اجرا: ارائه سر فصل، گروه بندی، جمع آوری اطلاعات از طریق بریده های روزنامه و مجلات علمی – فرهنگی و ارائه آن به کلاس و پاسخ به سوالات ناظران

* مقررات این روش تدریس: رعایت نظم و همکاری اعضای گروه

* جایگاه در فرایند یاددهی یادگیری: در این روش تدریس، گروهها دست به جمع آوری اطلاعات در زمینه مورد مطالعه خود می زنند و با ارائه یافته ها و تحلیل آن به سوالات دیگر گروه ها پاسخ می دهند. 

* روش خلاقیت: در این روش می توان از دانش آموزان ضعیف و قوی استفاده کرد تا باعث تشویق و تقویت دانش اموزان ضعیف شود.

* روش آموزش و تدریس گروهی و دانش آموزان خاص: دانش آموزان ضعیف مورد تشویق قرار می گیرند.

* نقاط قوت این روش تدریس: تقویت روحیه کار گروهی، ترغیب دانش آموزان به تحقیق در رابطه با موضوع درسی

* نقاط ضعف این روش تدریس: کار گروهی به زمان بیشتری نیاز دارد و امکان اینکه بعضی از دانش آموزان مزاحم یکدیگر شوند، وجود دارد.

 

·         روش تدریس بازدید علمی

روش بازدید علمی از کامل ترین و ارزشمند ترین روش های تدریس به شمار می رود.

* فعالیت معلم: معلم ابتدا با توجه به کتاب درسی تشخیص می دهد که چگونه و از کجا و چه پدیده ای می تواند به مطالب کتاب درسی غنا بخشد و یادگیری را عمیق تر کند.

* اعتبار روش برای دانش آموز: دانش آموزان در یک محیط واقعی قرار می گیرند. این روش فرصتی برای ارضای کنجکاوی و مطرح کردن سوالات و یافتن پاسخ آنها را فراهم می آورد.

* جذابیت برای دانش آموزان: هم لذت بخش است و هم در ذهن پایدار می ماند، چون محیط محدود کلاس به جایی بزرگتر تبدیل شده است.

* ویژگی منحصر به فرد این روش: تدریس مطالب کتاب همراه با مشاهده طبیعی آن مطالب و یا موارد مشابه.

* شیوه ی اجرا: موضوع کتاب را که ممکن است یک فصل را شامل شود، انتخاب کرده و یک یا چند مورد مشابه را برای بازدید انتخاب می کنیم. تنها نکته ای که باقی می ماند؛ گزارش نویسی توسط دانش آموزان است که نباید فراموش شود.

* مقررات این روش تدریس: رعایت اخلاق و انضباط، یادداشت برداری در هنگام بازدید، جمع آوری برخی نمونه ها، شاید گرفتن عکس از نمونه ها، همکاری با گروه

* جایگاه در فرایند یاددهی یادگیری: از موثرترین راه های آموزش می باشد، زیرا مطالب دروس به صورت عینی در مقابل دانش آموزان قرار می گیرد.

* روش خلاقیت: کروکی مکان های بازدید از قبل توسط معلم به صورت تصویری و توضیحی در اختیار دانش آموزان قرار گیرد.

* روش بازدید علمی و دانش آموزان خاص: دانش آموزانی که روابط اجتماعی پایین و اعتماد به نفس کمی دارند، ی توانند با مشاهده پدیده های طبیعی از آن ها مطلب بیاموزند.

* نقاط قوت این روش تدریس: عینی بودن مطالب و عدم فراموشی آن برای مدت طولانی، لذت بخش بودن برای دانش آموزان، ایجاد تنوع در تدریس

* نقاط ضعف این روش تدریس: این روش ممکن است هزینه زیادی را در بر داشته باشد، متاسفانه هنوز جایگاه خاصی در برنامه های درسی پیدا نکرده است، ممکن است ساماندهی دانش آموزان مشکل باشد.

 

·         روش تدریس حل مسئله

* فعالیت معلم: طرح مسئله، گروه بندی، دریافت سوال از دانش آموزان، تشخیص ویژگی های مسئله، مدیریت بحث گروهی در کلاس، جمع آوری اطلاعات و نتیجه گیری

* اعتبار روش برای دانش آموز: این روش قدرت حل مسئله دانش آموزان را تقویت می کند.

* جذابیت برای دانش آموزان: مسائل مطرح شده باید مورد علاقه ی دانش آموزان باشد و سبب تشویق و یادگیری گردد.

* ویژگی منحصر به فرد این روش: کلیه دانش آموزان فعال هستند، زیرا کنجکاوی آن ها برانگیخته می شود.

* شیوه ی اجرا: نوشتن موضوع و چالش موجود روی تابلو، بحث گروهی، ارائه سوال های جهت دار، جمع آوری اطلاعات و یادداشت کردن آنها و سرانجام نتیجه گیری

* مقررات این روش تدریس: دانش آموزان باید مهم ترین مطالب را در دفتر یادداشت کنند و در جلسه بعد به پرسش های درسی پاسخ دهند.

* جایگاه در فرایند یاددهی یادگیری: پرورش عادات صحیح تفکر در دانش آموزان، ایجاد شرایط مناسب برای اندیشیدن، تحریک و تشویق برای کسب مهارت صحیح تفکر

* روش خلاقیت: دانش آموزان باید از تفکر و نیروی تفکر خویش بهره گیرند. معلم در یادگیرندگان رغبت و انگیزه ایجاد می کند.

* روش حل مسئله و دانش آموزان خاص: در این روش کلیه دانش اموزان تحریک به سوال کردن می شوند، حتی دانش آموزان منزوی

* نقاط قوت این روش تدریس: تقویت روح تعاون، همکاری با روحیه آزاد منشی، یادگیری منطقی، ایجاد نگرش های مطلوب در دانش آموزان، تقویت مهارت هایی چون بحث – پژوهش – آزمایش – مطالعه و ...

* نقاط ضعف این روش تدریس: روش حل مسئله حوصله و بردباری زیادی را می طلبد.

 

·         روش تدریس مباحثه ای

* فعالیت معلم: دادن سرفصل و گروهبندی دانش آموزان، توجیه آن ها و گوش دادن به آن ها، ارزشیابی تکوینی و پایانی

* اعتبار روش برای دانش آموز: تقویت تفکر و قدرت بیان دانش آموزان، مهارت پیدا کردن در گرفتن اطلاعات از یکدیگر 

* جذابیت برای دانش آموزان: فعالیت و گفتگو بین دانش آموزان، استفاده از نظرات دیگران، تایید یا مخالف نظر دیگران

* ویژگی منحصر به فرد این روش: وجود داشتن دو گروه مخالف و موافق و شفاهی بودن تدریس

* شیوه ی اجرا: دو گروه موافق و مخالف در مقابل هم قرار می گیرند و در زمینه موضوع مطرح شده صحبت می کنند و به جمع آوری اطلاعات می پردازند.

* مقررات این روش تدریس: هر گروه زمان خود را برای ارائه نظراتش دارد، همچنین باید پس از ارائه نظرات، از مباحثه مورد نظر نتیجه گیری شود.

* جایگاه در فرایند یاددهی یادگیری: تشویق و ترغیب دانش آموزان برای فکر کردن و جمع آوری استدلال در مورد موضوع مطرح شده و یادگیری بسیار دقیق موضوع درسی.

* روش خلاقیت: نام گذاری گروه ها، احتذام گذاشتن به یکدیگر در حین گفتگو و انتخاب سرگروه

* روش مباحثه ای و دانش آموزان خاص: این روش می توان برای دانش آموزانی که اعتماد به نفس پایینی دارند مفید باشد.

* نقاط قوت این روش تدریس: رقابت بین اعضای دو گروه، بالا رفتن اطلاعات پنهان دانش آموزان و مهارت در سخن گفتن 

* نقاط ضعف این روش تدریس: این روش تدریس وقت گیر است و به زمان زیادی نیاز دارد.

 

·         روش تدریس نمایشی

* فعالیت معلم: ابتدا معلم روش کار را به دانش آموزان توضیح می دهد. در ادامه از یک دانش آموز (که از قبل آماده است.) می خواهد که نمایش را اجرا کند. جمع بندی و کنترل کلاس نیز از وظایف معلم است.

* اعتبار روش برای دانش آموز: دانش آموزان با مهارت ها به وسیله نمایش آشنا می شوند.

* جذابیت برای دانش آموزان: مشارکت فعال دانش اموزان، استفاده کردن از ابزارهای نمایش در امر تدریس، درگیر شدن برخی از دانش آموزان به واسطه اجرای نمایش در کلاس درس

* ویژگی منحصر به فرد این روش: چون این روش سمعی و بصری است از روش های کارآمد است.

* شیوه ی اجرا: دادن سرفصل و عناوین به بچه ها برای شرکت فعالانه دانش آموزان

* مقررات این روش تدریس: چون این روش مراحل متعددی دارد، پس مراحل باید به ترتیب انجام شود تا موفقیت آمیز باشد.

* روش خلاقیت: تهیه فضایمناسب برای نمایش و امتیاز دهی به استفاده از ابزارهای آماده شده

* روش نمایشی و دانش آموزان خاص: اکثر دانش آموزان از این روش تدریس استقبال می کنند.

* نقاط قوت این روش تدریس: بالا بردن فهم و مهارت دانش آموزان و آشنایی آن ها با نحوه ی کار گروهی

* نقاط ضعف این روش تدریس: نبود فضا و ابزار مناسب این روش تدریس در مدرسه ها
http://www.awwal.blogfa.com



نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر